Jak se v takovém případě správně zachovat a jak nejvíce minimalizovat riziko ohrožení života?
K požárům vozidel dochází nejčastěji v souvislosti s technickou závadou za běžného provozu, nebo jako následku dopravní nehody. V případě technické závady vzniklé za běžného provozu vozidla se obvykle jedná o závady na palivové soustavě, nebo závady elektroinstalace. K těmto závadám dochází buď běžným provozním opotřebením, nebo nedostatečnou či neodbornou údržbou. V praxi jsou také známé případy, kdy za technickou závadou vozidla končící v některých případech požárem stojí jedna malá šelmička a tou je kuna lesní. U vozidel s konvenčním pohonem, tedy na benzín, naftu nebo CNG, dochází k požáru obvykle v motorovém prostoru. Odtud se může velmi rychle rozšířit do dalších částí vozidla.
Pokud během jízdy zaznamenáte tmavý kouř vycházející zpod kapoty, je pravděpodobné, že se jedná o požár. Je nutné okamžitě jednat. Prvním krokem je bezpečné zastavení vozidla. Pokud to situace umožňuje, pokuste se zastavit mimo frekventovanou vozovku a co nejdále od míst, kde by požár mohl způsobit další škody, například od benzínových stanic, tunelů nebo zaparkovaných vozidel. Po zastavení je důležité ponechat zařazený rychlostní stupeň, zapnout výstražná světla, vypnout motor a vyjmout klíče ze zapalování.
Bezprostředně po zastavení se musíte co nejrychleji dostat do bezpečí. Oblečte si reflexní vestu a opusťte vozidlo. Všichni cestující by měli co nejrychleji vystoupit a vzdálit se do bezpečné vzdálenosti, ideálně za svodidla, pokud se nacházíte na dálnici nebo frekventované silnici. Poté je nutné okamžitě zavolat na tísňovou linku 150 nebo 112 a nahlásit požár vozidla.
V některých situacích je možné požár uhasit vlastními silami, pokud máte ve vozidle hasicí přístroj a jedná se o první fázi požáru s nízkou intenzitou. Před tím, než se rozhodnete zasáhnout, je důležité zhodnotit své schopnosti a zkušenosti. Pokud již z vozu šlehají plameny, nepřibližujte se k němu a vyčkejte na příjezd hasičů. Pokud je požár v počáteční fázi a rozhodnete se jej hasit, přistupujte k vozidlu vždy po směru větru, abyste minimalizovali vdechování kouře. Počítejte s možností vyšlehnutí plamene s následným rychlým rozvojem požáru, nenaklánějte se tedy zbytečně nad kapotu vozidla a buďte připraveni rychle ustoupit v případě potřeby. Motorový prostor neotvírejte úplně, ale pouze pootevřete kapotu na několik centimetrů a hasicí směs aplikujte přes vzniklou mezeru. Náhlé otevření kapoty by způsobilo prudký přísun vzduchu a mohlo by dojít k rychlému rozhoření plamenů. Nikdy se nedotýkejte rozpálené kapoty holýma rukama, hrozí vysoké riziko popálení.
Nejdůležitější je vždy prevence. Pravidelná údržba vozidla, kontrola elektroinstalace a palivové soustavy výrazně snižují riziko vzniku požáru. Přestože není hasicí přístroj povinnou součástí výbavy osobních automobilů, jeho přítomnost může v případě nouze sehrát klíčovou roli. Včasný zásah může zabránit rozsáhlým škodám, a především ochránit zdraví vás i vašich spolucestujících.
V každé krizové situaci platí, že lidský život je vždy na prvním místě. Pokud se požár vozidla dostane mimo vaši kontrolu, nesnažte se jej uhasit za každou cenu. Udržujte si bezpečný odstup a nechte práci na profesionálních hasičích. Materiální škody lze nahradit, ale zdraví a život nikoliv.
Nezapomeňte! Štěstí přeje připraveným!
autor: kpt. Ing. Alena Sládková, HZS Libereckého kraje
Datum vložení:
3. 2. 2025 16:40
Datum poslední aktualizace:
3. 2. 2025 16:42
Autor:
Petra Šulcová